Satış ve İkna İçin İletişim
Soru sormak ve dinlemek, liderlik yapısının, iyi yöneticiliğin ve şüpheniz olmasın ki; etkin ve başarılı satıcılığın en önemli özelliklerindendir. Soru sorma becerisi, daha önce de bahsettiğim, "Aktif Dinleme" becerisi ile birlikte kazanılmışsa anlam taşır; sonuç alınmasını, yani başarıyı sağlar.
Soru sormanın faydalarını önemli olduğu için, bir kez daha hatırlatmak istiyorum.
Soru sormak, hayata ilgi ve merakı açıklar. Bu bir profesyonel özelliğidir.
Soru sorarak eksik bilgiler tamamlanır. Yani, soru sorarak ve dinleyerek bir şeyler öğrenebiliriz.
Soru sorarak müşterinin beklentileri, zevkleri ihtiyaç ve hatta amaçları öğrenilebilir. Böylece onlarla empati kurarak amaç, beklenti, zevk ve ihtiyaçlarına cevap verecek olan projeler, uygun, lamalar veya mamuller satılabilir.
Soru sorarak öğrenebileceğimiz çeşitli konular doğabilecek sorunların çözümünü kolaylaştırır
Soru sormak, sorunların doğmadan önlenmesini de sağlar.
Soru sormak, ardından dinlemeyi gerektirdiği için; sevgi, saygı ve "varlığını kabul etme", değer verme, hatta bir takdir etme belirtisidir. Böylece karşımızdaki kişiyi kazanırız.
Soru sormak ve dinlemek; bizim de sayılıp sevilmemizi ve benimsenmemizi sağlar.
İletişim esnasında soruların dikkatlice ve profesyonelce sorulması gerekir. Soru sorarken empatik ve çekici olmamız da; itici ve rahatsız edici olmamız da elimizdedir.
Sorular, insanların kayıplarını, hatalı hareketlerini ve eksik yönlerini deşmeye yönelikse; ya cevaplanılmaz ya geçiştirilir ya da ters ve bizi yanıltıcı bir cevapla işimizi daha da zorlaştırabilir. Bu ve benzeri konularda nasıl sorular sorulacağını da aşağıda inceleyeceğiz.
Açık ve Kapalı Sorular
Soruların en klasik ve bilinen ayrımı, açık soru ve kapalı soru tipi olmak üzere ikidir. Açık soru sormanın amacı, bir şahıstan alınabilecek bilgiyi artırmaktır. Açık sorular, 5N ve İK içeren sorulardır.
AÇIK SORULAR
Bu konuda Neler düşünüyorsunuz?
Bu durumu aşmamız için Neler yapabiliriz?
Bu durumu Nasıl aşabiliriz?
Seyahate Neden o yoldan başlamayı düşündünüz?
Bu aradıklarımızı Nerelerde/Nerede bulabiliriz?
Kimleri/Kimi, Nasıl çağırmayı planlıyorsunuz?
Bu tip sorular daha fazla bilgi alınmasına yardım ederler ve yönlendirici soru değildirler.
KAPALI SORULAR
Bu tür sorular ise, dinleyeni yönlendirmeye yönelik, cevabı evet ya da hayır olan, onaylatmaya yönelik sorulardır.
Hava sıcak mı, soğuk mu?
Gelmeyi düşünüyor musun?
Alır mısın?
Sen de var miydin?
Bu fikrime katılıyor musun?
Doğru mu?
Onaylar mısın?
Bir iletişim prosesinde olan temel soru tipleri 5ana gruba ayrılarak da incelenebilir. Bu gruplamanın nedeni; empatik iletişimin aşamalarına uygun, errıpati kavramı çerçevesinde bir gruplama yapmak ve sorulara bu suretle açıklama getirmektir:
Hal hatır sorularını sayfa 60-61'de görmüştük. Hatır soruları, muhatabımıza sorduğumuzda, onların kendilerini iyi hissetmelerine neden olacak ve bizim de onların psikolojisini, durumlarını anlamaya yönelik olarak sorduğumuz sorulardır. Samimiyetle sormalı, içtenlikle dinlemeli ve cevaplamalıyız. İş olsun diye ve kalıplaşmış şekilde sorulan ve cevabı da iyice dinlenmeyen hiçbir hatır sorusu işimize yaramaz.
Bilgi alma veya bilgi tazeleme soruları:
Bu sorular, müşterilerimizin amaçlarını, işlerini, sosyal veya iş yaşamlarındaki gelişmeleri öğrenmemizi sağlayan sorulardır. Sosyal yönlü olanları, daha çok "Hal hatır sorusu" olduklarından, önceki satırlarda incelenmişti. Bu sorular daha çok iş ya da her ne ise, konu ile ilgili olmalıdır. Açık uçlu sorular şeklinde sorularak mümkün olduğu kadar, çok bilgi alınmalıdır. Karşımızdaki kişiyi/potansiyel iç veya dış müşteriyi kızdırıp sinirlendirecek kadar fazla sayıda ve aşırı özel sorulmamalıdır.
Ancak, müşteri bilgileri, ilgili ortamda, mümkün mertebe fazla bilgi içerecek şekilde tutulmalıdır. Bu nasıl olur? Hem müşteriyi sıkma, bilgi almak için, çok sıkboğaz etme hem de müşteri bilgileri çok olsun... Olur mu?
Elbette olur. Müşteriden alınan bilgiler unutulmadan ve azar azar ilgili ortama aktarılır. Müşteri davranışları veya bir konuşma esnasında yakalanan ve ile
ide işe yarayabilecek olan, her türlü bilgi işe yarayabilir- Bu nedenle, derhal unutulmadan ilgili dosyaya aktarılır. Zaman zaman müşterilere anketler uygulanarak sonuçları gene ilgili ortamda saklanır. Böylece, müşterinin bilgileri, kişisel ve işi ile ilgili olmak üzere, çok detaylı olarak barındırılır ve her zaman için, satıcının ya da yönlendiricinin işine yarar.
Durum açıklatma soruları veya "Seni olumsuz etkileyen dış faktörleri biliyorum" formunda başlayan sorular:
Bunlar, satış veya ikna prosesinde, empati kurmayı sağlayan çok profesyonel sorulardır. Özel olarak planlı ve hazırlıklı olmak gerektiren sorulardır. Bir iletişim esnasında ikna etmek, bir şeyler satmak, bir davranışı değiştirmek isteniyor dur.
Bunu sağlayacak şartları oluşturmak üzere; muhatabın mevcut durumunu, mevcut düşünce ve davranış tarzını kabul ettirebilmek veya yapmadığı, iyi bilmediği bir şeyi kabul ettirmek, hatta bazen bu eksik, hatalı veya hiç olmayan durumun, kendisinde yaratabileceği kayıpları anlamak ve bir ölçüde de kendisine "söyletebilmek" için başvurulan yöntemlerden işe çok yarayan bir tanesidir.
0 yorum:
Yorum Gönder