Hizmet Nedir, Hizmet Neden Önemlidir
Hepimizin kullandığı ve fakat çoğumuzun tanımlamakta zorluk çekebildiği bir kavram olarak hizmet; müşterinin yararlanabileceği satışa konu olan ürünlerin sunumu esnasında olduğu kadar; sunumun öncesinde ve sonrasında müşterilere ek kolaylıklar temin eden veya ek bir "psikolojik" tatmin sağlayan her türlü uygulamaya verilen isimdir.
Hizmet, firmanın, ürünün ve en önemlisi de bizzat satıcının, farklılık yaratma noktasıdır. Hizmet sözcüğü sürekli olarak geliştirebileceğimiz ve müşterimizin kendisini daha mutlu hissedeceği her türlü uygulama için geçerlidir ve kullanılabilir.
Hizmet, hizmet verenin duygusal ve düşünsel verimliliğine bağlı olarak çok daha az yatırım ile çok daha fazla müşteri tatmini sağlayacak uygulamaları da içerir. Hizmet kazandırır ve satışın devamını temin eder. Bu nedenle çok önemlidir.
Hizmetin, büyük ölçüde, konfora ve psikolojik faydalara yönelik uygulamaları içermesi; tanımlanmasını ve kalitesinin değerlendirilmesini bir hayli zora sokmaktadır.
Avrupa Kalite Örgütü (EQNet) hizmetin kalitesine karar verebilmek açısından on adet kriter belirlemiştir. Bunları kısaca inceleyerek dikkatinizi çekmeden önce, "Bir müşterideki kalite beklentisi nasıl ortaya çıkar?" sorusuna cevap vermek, yerinde olacaktır.
HİZMET BEKLENTİSİ VE BEKLENTİNİN AŞILMASI
Hizmet beklentisinin dört temeli vardır. Bunlar sırasıyla;
1- Hizmet alan müşterinin geçmiş deneyimi
2- Hizmet alan müşterinin ihtiyaçları ve hizmet sunulduğu andaki durumu
3- Sözel olarak söylenenler/Müşteriye vaatlerimiz
4- Piyasadan veya başkalarından hakkımızda duydukları
HİZMET ALAN MÜŞTERİNİN GEÇMİŞ DENEYİMİ
Bu beklenti noktası, benzer konularda hizmet albaya alışkın olan ve bu deneyimlerindeki, pozitif ya da negatif etkilenmeleri ile ilgilidir.
HİZMET ALAN MÜŞTERİNİN İHTİYAÇLARI
"Tok ağırlamak zordur" diyen bir sözümüz olduğu gibi; "Aç ne yemez, tok ne demez" diyen bir sözümüz de vardır. Bunlardan da hatırlanacağı gibi ihtiyaçlar kuvvetle hissedildiğinde, "ne bulunsa razı olmak" durumu ortaya çıkabilmektedir. Hizmet bağlamında da hizmeti sunduğumuz kişinin ihtiyaçlarına duyarlı olmamız şarttır.
Müşteriye "çok iyi kulak vererek" onun gerçek ihtiyaçlarını anlamak, onlara uygun hizmetler geliştirip sunmak, ihtiyaç hissetmediği ve belki de doygunluk aşamasındaki bir ihtiyacını karşılamak üzere çaba, zaman ve para sarf etmekten çok daha akıllıca ve "müşteriyi gözeten" bir davranış olacaktır.
SÖZEL OLARAK SÖYLEDİKLERİMİZ (MÜŞTERİYE VERDİĞİMİZ VAATLER)
Kitabımın başında, 33 ve 34. sayfalarda "unutmamız gereken kelimeler" konusunda yeri gelip değindiğim bir hususu, önemli bir kalite kriteri olarak da ileriki sayfalarda göreceğiz. Müşterilerimiz, bizim verdiğimiz vaat ve sözleri asla unutmazlar; her tutulmayan söz ya da vaat bizim kalitemizi azaltır.
MÜŞTERİLERİMİZİN PİYASADAN / BAŞKALARINDAN HAKKIMIZDA DUYDUKLARI
Kendi verdiğimiz sözler kadar olmasa bile piyasa duyumları da müşterinin hizmet beklentisini etkiler. Doğal olarak hizmet veren kişi ve/veya işletme hakkında duyulan iyi ve pozitif her şey, müşteri beklentilerini artırırken kötü duyumlar ya müşterinin hiç gelmemesine ya da negatif/ kötü hizmet alacağı kuşkusu ile gelmesine, neden olur. Bu nedenle bizler; sürekli olarak hakkımızda iyi duyumların oluşmasını sağlarken bu iyi duyumların, içini ve arkasını doldurmaya gayret etmek durumundayız.
0 yorum:
Yorum Gönder