Müşteri İtirazları
Sinirlenmeyin ve kendinizi kontrol edin: Unutmayın itirazlar, çoğunlukla size ve hatta satmaya çalıştığınız şeye karşı olmaktan doğmaz. Genel olarak ek bilgi talep etmek ve iletişimde yeterince net olmayan bazı noktaları, sorgulamak suretiyle ortaya çıkartmak içindir
Söz kesmekten ve söze derhal girmekten karnın: Bırakın itiraz eden, itirazını tamamlasın Hatta sözü biter bitmez, derhal siz konuşmaya başlamayın. Bir iki saniye bekleyin.
İtirazı çok iyi ve aktif dinleyin: Bazı sözleri tekrar edin, "Hımmm..." gibi, "Evet bu konudaki endişenizi anlıyorum..." gibi, daha genel olarak "Sizi anlıyorum..." gibi dinleyip anladığınızı belirten ifadeler kullanın. Gerekirse bazı küçük notlar alın. Gözünüzü, dinleyeninizden kaçırmayın. Asla ve asla, haksızsınız veya katılmıyorum gibi sözler kullanmayın. Karşı çıkmayın ve sürtüşme yaratmayın. Zira bu işinizi zorlaştırır.
Haklısınız veya doğru gibi kelimeler sarf etmeyin. Daha sonra, zor durumda kalır ve savınızı veya malınızı tekrar kabul ettirmekte zorluk çekersiniz.
Hak verirseniz, yukarıda belirttiğim temel tehlikenin yanında, bir de satıcılık argosunda, "kıvırma" denilen, anlamsız ve nafile manevralar yapmak durumunda kalabilirsiniz ki; ben buna "şartlı kabul manevrası" derim. Bunlar; "Haklısınız da" veya "Tamam da" veya "Kabul fakat" ya da "Öyle ama" gibi dinleyen durumundaki iç veya dış müşteriyi iki kere kızdıran ifadelerdir. Zira karşımızdaki kişi, bu tip şartlı kabullerde, "karar ver" veya "kıvırma be kardeşim" ruh haline girerek bize daha çok sinirlenebilir, itirazı çözmemizi zora sokabilir.
Yeri gelmiş ise "Bumerang Metodu" kullanın: Bu metot, dinleyenin genelde "mazeret" sunduğu durumlarda çok işinize yarar. Bumerang kullanırken dikkat etmeniz gereken en önemli nokta, itiraz konan hususun sizin önerdiğiniz mal, fikir veya projenin alınıp kullanılması halinde, azalacağı veya ortadan kalkacağı ile ilgili olmasıdır. Birkaç örnek vereyim;
Satıcı: "Bu yeni sürüm sayfa düzenleme programı işmize çok yarayacak. Hem yazı yazma ve düzeltme hem de aynı sayfadan çıkmadan resimleme işinizi, resimlerde revizyon yapmanızı kolaylaştıracak. Böylece sayfa düzenleme işiniz daha da zevkli ve kolay olacak."
Müşteri: "Tamam da bu programı öğrenmeye vaktimiz yok. Zaten bu günlerde büyük ölçüde "zaman sıkıntısı" çekiyoruz..."
Satıcı, bumerang uygulayabilir.
"Sizi anlıyorum. Zaten ben de bu programın işletmenize, ciddi miktarda zaman hediye edeceğini söylemek isterim. Yapılan otuz ayrı gözlem, 36 sayfalık bir broşürün bu program ile hazırlandığında, diğer mevcut yöntemlere göre, ortalama yüzde kırk zaman tasarrufu sağladığını göstermiştir. Programın etkili bir şekilde kullanılması için gereken kurs süresi ise, sadece üç gündür..."
Başka bir örnek;
Müdür, birlikte çalıştığı şefine:
"Kemal Bey, kısım iletişimini artırmak ve sorunla-rı oluşmadan önlemek üzere toplantı yapmanızın faydasını sanırım siz de biliyorsunuz. Ancak, perşembe toplantılarınızı iki haftadır yapamıyorsunuz. Lütfen aksatmayın."
Şef: Ali Bey, haklısınız. Biz de satışların durumu nu düzeltmek üzere gayret içindeyiz. Çocukları saha dan çekmek istemiyorum. Müşteride yatsalar daha çok hoşuma gidecek bu günlerde..."
Müdür: "Kemal, tam da bu nedenle senin dikkatini çekmek istedim. Bu toplantıları, düzenli ve etkili bir şekilde yaparsan herkesin birbirinden haberi olur Çocuklar, kendilerini başıboş ve yalnız bırakılmış gibi hissetmezler. Varsa arada bir olabilen "kaytarma durumu" azalır. Tıkanan işler varsa derhal müdahale etme şansın olur. Hatta istersen ben dahi devreye girebilirim, böylece satış kaybını önler hatta ilave satış kazanırsın."
Özetle, itirazların duygu boyutunda ortaya çıksa da bu durumu atlatmanın, önce duygusal anlamda empati sağlayıp sonra da mantıklı yollarla çözüleceğini unutmayın. İtirazların yüzde doksanı, satılmaya veya anlatılmaya çalışılan mal veya projeye olan ilgiden kaynaklanır. İlgisiz ve "alıcı olmayan" müşteri çoğu zaman itiraz etmez.
0 yorum:
Yorum Gönder