Müşteriye Seçim Yapmasını Sağlamak
Satış veya ikna prosesinde onayı almak ve işi sonuca ulaştırmak için, uygulanacak bir yöntem de "Seçim yaptırma" ya da " Alternatifleri aza indirgeme" veya bölüp azaltma, parçalama metodu olup her türlü satışta kullanılabilir. Bir butikte alışveriş yapan müşterinin, beğendiği ve ayırdığı çeşitli giyim eşyaları ve aksesuar arasında kararsız kalması, bazen tüm satı-şı tehlikeye atar. Bu durumda, profesyonel bir sat birbiriyle kombine olabilecek ve uyumlu bazı ürünleri ayırır ve "Hanımefendi, bakınız şu mavi ile lacivert model de yakın, her ikisi de size çok yakıştı. Fak mavi olanı, şu aksesuar ve şu fular ile sizi daha d bir açtı... İsterseniz laciverdi şu an için unutalım Ne dersiniz?" gibi yaklaşımlarla "seçim yaptırarak" satışı daha kolay kapatabilir.
Başka bir örnekte, insan kaynakları yöneticisi ile konuşan bir danışman/satıcı arasındaki "seçim yaptırma" çabasını görelim;
İnsan Kaynakları Müdürü (İKM): "Evet ihtiyaçlarımız çok yoğun ve çok sayıda. Gördüğünüz gibi, işletmede pek bir şey yapılamamış... İşçi eğitimleri yok. Bu nedenle de hem verimlilik düşük hem de yüksek miktarda fire ile çalışıp rekabetle baş etmeye çalışıyoruz... Üst yönetim hep aileden ve birbirleri ile sürtüşmeleri var... Orta ve ilk kademe yöneticilerde de profesyonel yaklaşım ve insan yönetimi becerileri çok düşük... İşimiz iş yani. Düşündüm de birbirleri ile paralel olarak yürütülecek çalışmalar yapmalıyız... Değil mi?"
Danışman: "Evet. Konuştuğumuz gibi, işçi ve ilk kademe yönetici eğitimlerini, üç salonda paralel olarak yürütmek kabildir. İşçi grup sayısı 28 adet idi demek ki, her hafta sonunda iki salonda yaparsak 14 hafta sonu, üç salonda yaparsak aşağı yukarı 10 hafta sonu alır. Toplam grup adedi, tüm yöneticiler ile beraber bakarsak 33 grup yapıyordu..."
İKM: "Yahu bayağı bir süre... Tutarı ne kadardı? Durun bakayım, galiba 125 Bin YTL ediyor. Bütçeyi de zorlayacak gibi... Yani bu son fiyatımız mı olacak?
Danışman: "Evet, biliyorsunuz size iyi bir indirim yapım. Ancak yönetici eğitimlerini önceye alır ve önce onlarla eğitime başlarsak bütçeyi kullanmak daha kolay olacak. En azından nakit akışı bakımından sizi rahatlatır. İşçi gruplarının da yarısını Kasım aym-dan sonra, bir ay ara vererek seneye bırakırsak hiçbir kaybınız olmaz..." "Ne dersiniz? Yönetici gruplarından başlayalım mı? Bizce önümüzdeki hafta uygun."
Bu yöntem, bölüp parçalayarak bir yerden başlatmanın farklı bir çeşididir.
Bu konuda, sizlerle paylaşacağım son söz şudur. Satış veya ikna süreci, yukarıda değindiğim yöntemlerden bir veya birkaçı kullanılarak sona erdirilmelidir. Sona erdirilemeyen bir süreç, büyük ihtimal ile başarısızlık yaratabilir.
Satış veya ikna görüşmeleri sırasında itirazlar şeklinde bazı engeller, mazeret göstermeler ve bazen de daha önceki bir uygulamadan kaynaklanan "iç" veya "dış" müşteri şikâyetleri ile karşılaşmak olağandır. Bu konularda yapılması ve yapılmaması gerekenler ise, aşağıda dikkatlerinize sunulmaktadır.
0 yorum:
Yorum Gönder