Müşteri Hakkında Bilgi Toplama Kaynakları
Bilgi toplamak için:
Elektronik ortam ve siteler.
Bankalar.
Müşteriyi tanıyan rakipler.
Müşterimizle farklı konuda çalışan işletmeler ve onların satış görevlileri.
Müşterek tanıdıklar.
Müşterinin kendisi:
Sor ve dinle.
Not al.
Dönemsel anketler yap.
Sosyal olaylarda (yemek vb.) gözle.
Kızdığı (irite olduğu) olay ve konuları not al.
Geniş bir müşteri "bilgi bankası" oluştur. Konuşup öğrendiklerini, gözlemlerini ve duyduklarını araştır, kayıt altına al.
Müşterimizi ne kadar iyi tanırsak ortak amaçlara ulaşmak konusunda o kadar çok ve hızlı yol alırız. Profesyonel hayatta müşteri bilgisini detaylı olarak tutmanın bir yararı da olası bir görev değişikliğinde, bölgeye yerimize gelen elemanın eğitim ve oryantasyon kalitesini artırmaktır. Böylece ilgili yeni görevli daha hızlı adapte olur, müşterilerine daha etkin yaklaşır ve sonuç alır.
Profesyonel bir satıcı, müşterilerini her ziyaretinde, onların işleri, mevcut ve değişen hedefleri ve amaçları konusunda bilgi alarak konuşmasına başlarsa iyi bir satış görüşmesi başlatmış olacaktır. Satış iş
Müşterinizin gizli ve "paylaşılması arzu edilmeyen" amaçları dışındaki amaçlarını biliyorsanız ve bunu uygun bir şekilde kendisine ifade ederseniz iletişiminizde farklılık yaratır ve iç ya da dış müşterinizde "Müdürüm/Amirim/Satıcım beni tanıyor ihtiyaç ve amaçlarıma ilgisiz değil..." düşüncesinin doğması ağlarsınız. Sonuç: Satış için uygun ortam, ikna ve daha kolay ve daha az çatışma ile sonuca ulaştırılması yani; amacınıza ulaşmaktır.
3) Yapmamı İstediğin Şeyin bana kazandıracağı şeyleri öncelikle anlat.
KISACA; bana kazanacaklarımı anlat.
Satış veya ikna işinde, empatiyi sağlayarak ortak amaçlara ulaşmanın üçüncü adımı da faydaları öncelikle konuşmaktır. Bir şeyi almak, yapmak veya kullanmak için bize sağlayacağı çeşitli yararlarını görmek isteriz...
Faydalardan öncelikle ve net olarak söz etmek, dinleyenin "mantığına hitap eder". Dinleyenimizin bizi ilgi ile dinlemesine ve "Acaba ardından ne anlatacak, ne söyleyecek?" merakının oluşmasına yardım eder.
Satışın ilk adımı "ilgi çekmekle" başlar. İlgiyi çekebilmek ve sürdürmek için gereken bazı incelikleri yani, "Muhatabımızı duygusal olarak nasıl etkileriz?" sorusunun cevabını; "Beni kabul et, sevgi ve saygını bana hissettir" konusunun detayında incelemiştik. Hatırlayacağınız gibi bunlar; iltifat etmek, konuşma tarzımız, tonumuz, vücut dilimiz, seçtiğimiz kelimeler, dış görünüşümüz, yardımcı olmamız, ortak ilgi alanlarımız, kişisel prestijimiz ve güven vermemiz ile ilgili "duygusal" konulardı...
Bahsettiğimiz ve önemli hususlara dikkatinizi çektiğimiz muhatabımızın, harekete geçmesini ve istenilen davranışta bulunmasını sağlayacak olan, güçlü ve kalıcı bir ilgi çekme ve güven sağlama yolu ise ona faydaları anlatabilmektir. "Her birimiz, fayda için yaşarız."
Satış mesleği içinde bulunan ve yıllardır, her türlü satış yapmakta olan bir kişi olarak hiç abartmadan sizlere şunu söyleyebilirim ki; satış işi yaparak ekmek yemeye çalışan hemen her sektördeki satıcıların halen % 20 kadar bir kesimi, "Satışın bir ikna becerisi" olduğunu ve "İkna etmenin de yararları, öncelikle anlatmaktan geçtiğini" bilmemektedir. Daha da acısı; bu meslektekilerden % 60'tan daha fazla bir çoğunluk da "Satışın ve iknanın fayda satmak olduğunu bildikleri halde, satacakları şeyin, özellik ve detaylarıyla fayda arasındaki farkı karıştırdıkları veya bilemediklerinden" satış kaybetmekte ve suçu; ya piyasaya ya rakibe veya müşteriye atmak suretiyle vakti öldürerek "fayda satıyorum" zannetmektedirler...
0 yorum:
Yorum Gönder